Deel deze pagina

Dát werkt pas: een nieuwsbrief zonder nieuws!

4 gouden tips voor een effectievere nieuwsbrief

Leestijd: 2,15 minuten

Wees eens eerlijk: hoe goed bekijk je nog een digitale nieuwsbrief? Tien tegen één dat je de uitgave vluchtig doorneemt. En misschien komt het vaker voor dat je het exemplaar niet eens opent. Pff, weer zo’n ding in je mailbox. Hup, klik, weg ermee. Die reactie hebben waarschijnlijk ook de ontvangers van je eigen nieuwsbrief. Of die van je bedrijf. Wat dan te doen? Stoppen met die uitgave? Zou ik niet voor kiezen. Maak ‘m daarentegen aantrekkelijk. Pas enkele verleidingstrucs toe!

Je boeit en bindt lezers niet door voortdurend over jezelf te praten. Dat wekt irritatie op. ‘Wij introduceren een nieuw product. Wij hebben nieuwe klanten. Wij ambiëren zus en wij realiseren zo.’ Herken je dit soort nieuwsberichten? Het gaat altijd over de afzender, vrijwel nooit over de ontvanger. Die denkt: what’s in it for me? Nou, niet veel dus. Zo’n nieuwsbrief heeft geen enkele waarde voor de lezer. Hoog tijd voor een opknapbeurt. En daarbij pak je inhoud én uiterlijk aan.

Tip 1. Gooi weg dat nieuws!

Kijk eerst eens goed naar de inhoud van je eigen uitgave. Gaat het nieuws alleen over jouw, je product of je bedrijf? Gooi dat nieuws dan maar over de schutting. De meest effectieve nieuwsbrief biedt waardevolle inhoud die gekoppeld is aan een dienst of product. Stel, je bent fotograaf. Kom dan ’ns met praktische fototips. Dáár hebben de lezers wat aan. En willen ze zich nóg meer bekwamen, dan bied je nieuwe workshop nog meer oplossingen.

Tip 2. Bied oplossingen

Nog zo’n voorbeeld: mensen kopen niet zomaar volkorenbrood, ze kiezen vooral voor gezondheid. En je koopt geen verzekering, maar controle op je leven. Kijk daarom grondig naar je eigen diensten en vertaal die in oplossingen. Geen nieuws dus over ‘ik’ en ‘wij’, maar waardevolle informatie. What’s in it for me, weet je nog?  Kennis overdragen is overigens een zeer effectieve marketingstrategie. Met zo’n aanpak kijken je ontvangers misschien wel uit naar je volgende uitgave. Bovendien toon je meteen welke vakkennis je bezit.

Tip 3. Draai die kop om

Een intrigerende kop trekt lezers je tekst binnen. Dat blijkt ook nu weer. Anders was je niet al op dit punt in de tekst beland. Een goede kop dwingt je dus tot stoppen, en vooral tot lezen. ‘Hé, daar wil ik iets meer over weten.’ Draai daarom je huidige kop de nek om, en neem de tijd om een informatieve, maar vooral prikkelende, verrassende, intrigerende, pakkende heading te maken.

Tip 4. Kies voor een facelift

Tot slot het uiterlijk. Kijk eens in de spiegel. Hoe onderscheidend is het gezicht van je nieuwsbrief? Lijkt dat op al die andere exemplaren die dagelijks je mailbox vullen? Zoveel tinten grijs, geen enkele in de kleuren van de regenboog? Dan wordt het hoog tijd voor een facelift. Pak het uiterlijk aan. Nog beter: ook de vorm. Kijk om je heen en laat je inspireren door die exemplaren die opvallen. Denk out-of-the-box. Misschien moet je nieuwsbrief wel een nieuwsblad worden. Met meer ruimte voor verdieping, beleving, interactie én… waardevolle tips voor de lezer! Succes.