Deel deze pagina

E-mailcampagne versturen?

Zó werk je aan een hoger openingspercentage!

Leestijd: 3,5 minuten

Stel, je stuurt klanten en relaties een e-mail waarin je hen uitnodigt je online blad of digitaal jaarverslag te bekijken. Maar daarvoor moeten zij éérst die mail openen. Hoe krijg je hen zover? Met enkele slimme tips haal je hen over de drempel.

Natuurlijk hangt het openen van een blad of digitale terugblik op een zakelijke meeting af in hoeverre de uitgave relevant is voor de ontvanger. Wie altijd een vakantiepark in Nederland boekt, verleid je niet met een online reismagazine over droomeilanden ver weg. En vrijwilligers van een natuurorganisatie openen ‘hun’ jaarverslag eerder dan die ontvangers die verder van de afzender afstaan. Toch kun je het aantal opens verhogen.

Tip 1. Laat duidelijk de afzender zien

Ontvang je een e-mail, dan zie je direct van wie die komt. Pas daarna lees je de onderwerpregel. Zorg daarom voor een duidelijke naam van de afzender; kies voor de naam van je organisatie of van je merk. Dus liever geen compleet mailadres, zoals info@bedrijfabc.nl. Het is nog mooier als je een persoonlijke naam kunt toevoegen: Berend – Bedrijf ABC.

Tip 2. Bedenk een sterke onderwerpregel

De onderwerpregel moet direct aangeven waar je e-mail over gaat. Je kunt natuurlijk allerlei creatieve tools uit de kast halen en een kopregel met een grappige woordspeling bedenken. Of intrigeren met een cryptisch heading. Maar de best scorende kopregels bevatten A. nieuws (puur de feiten noemen), beloven B. voordeel (dít maak je pas gezond) of maken C. nieuwsgierig (zó werk je aan een hoger openingspercentage). Kies je voor B, dan spreek je ook meteen de nieuwsgierigen aan. Uiteraard weer afhankelijk van de relevantie.

Tip 3. Houd je kopregel kort

Zet de belangrijkste woorden vooraan in de regel, hoe verder naar achteren, des te minder aandacht ze krijgen. Hoe lang de kopregel moet zijn, is lastig te zeggen. Verschillende onderzoeken laten verschillende uitkomsten zien. Maar één conclusie hebben zij gemeen: hoe korter de regel, des te eerder wordt de mail geopend. Wij adviseren om de heading maximaal 30 karakters lang te maken. Overigens is er ook weer een verschil met welke device de ontvangers je e-mail openen. In hun smartphone? Dan moet de onderwerpregel korter zijn dan wanneer ze de mail op hun desktop of tablet openen.

Wat is succesvol? In het e-mail benchmark onderzoek van de DDMA is een gemiddelde open-ratio 32,9 % en het click-trough-rate 7,9 %

Tip 4. Kies je beste verzendmoment

Zie zo, magazine gereed, en nu meteen de verzendmail de deur uit. Gebeurt dat op vrijdag, dan is de kans groot dat weinig ontvangers die openen. Voor veel ontvangers is dat een vrije dag. En op maandag is die mail alweer flink ‘ondergesneeuwd’. Ook hier geldt weer dat voor elke doelgroep een andere ‘beste verzenddatum’ kan gelden. Met testen krijg je inzicht in de juiste dag en het juiste tijdstip. Volgens de Nationale e-mail benchmark van de DDMA (Data Driven Marketing Association) zijn dinsdag en donderdag de beste dagen. Maar wellicht dat je op maandag of woensdag dan weer beter opvalt.

Tip 5. Realiseer een goede aflevering

Voorkom dat je mail in de spambox terechtkomt. De belangrijkste factoren die problemen met het afleveren van e-mails kunnen voorkomen: verwerken hard bounces, verwerken complaints, voorkomen van spam trap hits, zorgen voor relevantie en e-mail authenticatie.

Tip 6. Toon de gewenste actie

Mooi, de e-mail is geopend, maar nu nog je ontvangers doorsturen naar het online blad, het digitale jaarverslag of welke andere uitgave dan ook. Beperk ook hier in tekst; laat direct zien dat je de ontvanger graag doorverwijst naar de nieuwe uitgave. En doe dat op diverse plekken: boven in de mail, achter de cover van je magazine, met een dummy button ‘Open hier het blad’ en met een korte opsomming van de highlights.

EXTRA Tip. Hergebruik je online uitgave

‘O, dat blad bekijk ik straks nog wel’. Hoor je het ontvangers al denken? En vervolgens komen er nieuwe e-mails binnen en vergeet de ontvanger te kijken. Zonde van al die moeite die je in de uitgave hebt gestoken. Breng je blad daarom meerdere keren onder de aandacht. Verstuur bijvoorbeeld na een week nog eens een mail naar diegenen die je magazine niet hebben geopend. Of maak een nieuwe mailing met daarin een directe verwijzing naar één van de onderwerpen in je uitgave. Het is onze ervaring dat je ook daarmee je respons weer vergroot. Succes!

Beter vindbaar worden in Google? Check de tips rond SEO trends