Deel deze pagina

Je website nóg beter vindbaar maken?

Appeltje, eitje!

Leestijd: 2,5 minuten

Veel organisaties denken (nog steeds) met deze magische formule te scoren. Je stopt je content boordevol met trefwoorden en zorgt voor een flashy uiterlijk… Tadaam! SEO-geslaagd. Maar hoog scoren in de ranking van zoekmachines vergt meer dan een regiment woorden verwerken. Met deze tips scoor je ook! En… daar hoef je geen ‘dure jongens’ voor in te schakelen.

Oké, het uiterlijk wil vandaag de dag ook wat. Maar schoonheid komt van binnenuit. En dat geldt zeker voor een website. Google is meer verliefd op de inhoud, dan op de verpakking. Op tekst dus. Maar geen tekst die zodanig met zoekwoorden is volgestouwd dat je ‘m nauwelijks nog begrijpt. Nee, Google houdt van serieuze content. De zoekmachine wordt steeds slimmer en leest niet alleen teksten, maar begrijpt ze ook steeds beter. Dankzij Semantic Search legt Google sneller verbanden tussen woorden. Ze herkent goedlopende zinnen en plaatst juist betekenisvolle teksten hoog in de zoekresultaten. Inhoud waar je als lezer dus echt iets aan hebt.

1. Gebruik bestaande content

Maar hoe kom je aan die content? Spit je bedrijf door en zie wat er al beschikbaar is. Een speech, een folder, brochures en persberichten… ze zijn alle een bron van inspiratie. Letterlijk overtypen is niet zo handig. Schreeuwerige marketingboodschappen schrikken bezoekers al snel af. Maak je teksten vooral informatief.

2. Laat een pdf achterwege

Gemak dient de mens. Klopt, maar het effect is in dit geval nihil. Een brochure gevonden? Stop ‘m dan niet onder de scanner. Google herkent weliswaar een pdf als content, maar signaleert ook dat de linkstructuur ontbreekt. Daardoor hecht ze weinig waarde aan zo’n tekst. Ons advies: herschrijf ‘m en plak ‘m als platte tekst in een van de webpagina’s, het liefst voorzien van doorlinks naar andere tekstdelen.

3. Realiseer linkjes

Links binnen je website houden bezoekers langer vast. Met externe links naar je website scoor je hoger in de ranking. Zet berichten op Facebook, op Forums of LinkedIn en sluit af met een link naar je website. Daar houdt Google van. Je bedrijfsnaam en je url toevoegen; daar heb je geen dure specialisten voor nodig. Bouw daarom zelf dat leger aan linkjes op.

4. Zet de social media in

We noemen Facebook al. Ook de sociale media heeft warme belangstelling van Google. Gebruik je Twitter en vermeld je regelmatig je bedrijfsnaam in de berichten, dan stijg je in de rangorde. Ook een eigen Facebook-pagina helpt daarbij. En wellicht willen je medewerkers op hun persoonlijke LinkedIn-pagina een linkje naar jouw corporate website plaatsen. Alles helpt.

5. Vergeet de titels en tussenkoppen niet

Tekst herschreven of overgetypt? Huppakee, op de website ermee. Laat Google dan z’n werk maar doen. Vergeet echter één belangrijke SEO-regel niet: in z’n zoektocht naar relevante content zijn titels en tussenkoppen belangrijke ankerpunten voor de zoekmachine. Denk daar niet te lichtzinnig over. Een korte kop (titel) is de samenvatting van de inhoud. Het liefst met één of twee woorden waar je bezoekers op zoeken. Ook de tussenkopjes hebben die functie. Ze vergroten bovendien de leesbaarheid. Tussenkopjes hakken een tekst in stukken. Daarmee geef je lezers even adempauze. Je bouwt een rustpunt in. En zo behandel je meteen je lezer als gast. Ook niet onbelangrijk!

 

Toch redactionele hulp nodig? Ik maak graag je teksten SEO en leesbaar!

Website toe aan een facelift? Vraag vormgever Len Blonk voor een Botox behandeling!

Lees ook Scoren met Google!