Deel deze pagina

Maak je eigen online blad succesvol

6  x do & don’t

Leestijd 2,5 minuten

Natuurlijk hangt het succes van een blad niet alleen af van smakelijk verteerbare teksten, opmerkelijk design, en of je de lezer wel voldoende bij z’n kladden grijpt. Duizend-en-één factoren bepalen of je relaties reikhalzend uitkijken naar de volgende editie. Om je te helpen hier zes do’s en don’ts die ervoor zorgen dat je ontvangers straks het online blad acuut uit hun ‘inbox’ halen.

1. Less is more: houd de navigatie eenvoudig

Vooral ontvangers van digitale uitgaven willen snel zien hoe ze moeten navigeren. Niet teveel speuren naar verborgen knoppen en onzichtbare foefjes. Houd de navigatie eenvoudig en op elke pagina’s consistent. Gebruik zoveel mogelijk heldere buttons. Ook voor de gebruikers van tablets moet het vrij snel duidelijk zijn hoe zij door het blad kunnen ‘lopen’. Heeft de uitgave teveel fun-elementen, dan gaat dat ten koste van de content. Je wilt tenslotte wel een boodschap overbrengen.

2. Maak een gedegen bladformule

Waarom doen bladen als Libelle en Allerhande het zo goed? Ze spreken de lezer op diverse manieren aan. Een goed doordachte bladformule heeft een herkenbare vormtaal en terugkerende rubrieken: kort nieuws naast een interview, een fotoreportage naast praktische tips. Rubriekskoppen, headings van een artikel, tussenkoppen, intro’s, kaders, citaten, fotobijschriften… al die elementen springen als eerste in het oog en trekken de lezer het verhaal in. De bladformule beschrijft welke van deze elementen je bij elk artikel kunt toevoegen.
Ook gaat de formule in op het design. De look & feel mag niet te benauwend zijn voor een afwisselende uitgave. Stel eisen aan het creatieve ontwerp; het blad moet herkenbaar blijven, maar ook echt een magazine kunnen zijn.

3. Creëer bladritme

Nog zo’n vakterm: bladritme. Nee, daarmee bedoel ik niet dat je heupwiegend achter je beeldscherm de nieuwste uitgave van het online blad doorneemt. Met bladritme bedoel ik een gevarieerde afwisseling van rubrieken en onderwerpen. Wissel een filmpje af met een tekstpagina, infographics met interactie zoals een test of een poll. Dat houdt het online blad gevarieerd en spannend. En daardoor houd je langer de aandacht vast.

4. Wees zuinig met tekst

We lezen sowieso al minder. Maar een blad of jaarverslag lezen vanaf je desktop computer of tablet werkt minder goed met enorme lappen tekst. Hak het gemaakte verhaal in stukken en deel het op in kleinere passages. Combineer de tekst met voldoende beeld. Zorg er in elk geval voor dat je de lezer verrast en inspireert, elke pagina weer. Besteed daarom aan elke pagina ruime aandacht en zorg ervoor dat vorm en inhoud één hecht team worden.

5. Skip de muziek

Ga bij jezelf na: wat doet je als je een online magazine krijgt met veel muziek? Lekker bladeren en luisteren of juist lezen en de content tot je nemen? Teveel achtergrondmuziek in online bladen heeft hetzelfde effect als de skip intro’s die vaak voorkwamen op websites uit de jaren negentig. Ook die irritante intro’s skipte je immers meteen weg. Houd het daarom rustig en stil. Gebruik alleen daar muziek waar geluid een echte toevoeging is.

6. Maak een themanummer

Maak je blad interessanter door er een themanummer van te maken. Je creëert inspirerende pagina’s door te denken in thema’s en gethematiseerde verhalen. Ga vooraf rond de tafel zitten (met een redacteur, fotograaf en designer) en bekijk met elkaar hoe je zo’n verhaal het beste kunt vertellen en in beeld kunt brengen.

Lastig om zelf alles in de praktijk te brengen? Bel/mail voor hulp of advies