Deel deze pagina

Online Jaarverslag uitgeven? Vergeet het maar!

Of toch liever wel?

Eigenlijk een beetje vreemd om op deze website een lans te breken voor het gedrukte jaarverslag. Met een boekwerk van, zeg, zestig pagina’s hebben de aandeelhouders immers echt iets in handen. Een lijvig document dat mooi op het bureau ligt te pronken. Vijf redenen om geen online jaarverslag te kiezen. Of toch wel?

1.Geld speelt geen rol

Het jaarverslag is een belangrijk document. Daar mag je best wat voor uitgeven. En dat je voor het papier wat extra bomen moet kappen… so what. Of toch niet? Als budget wel degelijk een rol speelt, bespaar je met een online variant aanzienlijke kosten voor drukwerk en distributie. En de bomen blijven gelukkig in leven.

2. Iedereen leest toch alles door

Je hebt iets te vertellen, dus alle ontvangers pluizen de zestig pagina’s van A tot Z uit. Of toch niet? We lezen immers steeds minder en zijn steeds meer visueel ingesteld. Online kun je gesproken videoboodschappen toevoegen. En je kunt informatieblokken naar wens laten ‘openen’ en weer ‘verbergen’. Zo kiest de lezer zelf waar hij meer van wil weten. Interactie dus. Dat maakt de uitgave veel toegankelijker.

3. Je hebt geen lezersinformatie nodig

Eigenlijk wil je niet weten hoeveel ontvangers het jaarverslag lezen. Je gaat er immers vanuit dat al je relaties interesse hebben in wat je doet en deed. Of toch niet? Bij een online jaarverslag is alles meetbaar. Je kunt precies zien wat het meest wordt gelezen en welke onderwerpen het meest belangrijk worden gevonden. Die kennis is waardevol voor je verdere communicatie.

4. Alles over je doelgroep is al bekend

Je stuurt het jaarverslag naar bekende relaties. En die ken je immers al door en door. Of toch niet? Bij een online uitgave kun je lezers direct feedback vragen. Bijvoorbeeld via polls of een test. Of via links in artikelen die verwijzen naar je website. Al die klikmomenten en vormen van feedback leveren een schat aan data op.

5. Mijn relaties vinden mij toch wel

Vindbaarheid op het web is voor elk bedrijf een belangrijke pijler. Maar ach, je relaties weten je wel te vinden. Of toch niet? Vaak is een online jaarverslag een extra website, náást – of als onderdeel van – je corporate website. Met zo’n extra ‘website’ kunnen belangstellenden je via Google sneller vinden.

 

CONCLUSIE!

Mmmm, zo’n online jaarverslag is wellicht toch zo gek nog niet. Wil je alles weten over interactieve content, een heldere navigatie, een extra dimensie in de communicatiemix en bijvoorbeeld over Google Analytics? Bel of mail ons, schuif aan voor een kop koffie en we vertellen graag alle mogelijkheden. En uiteraard ook de scherpe prijs.

Bekijk het ECP Jaarverslag 2014/2015

Ja, ik wil ook een online jaarverslag. Bel/mail mij voor meer informatie