25 relaties aan het woord

Waarom keren klanten steeds weer terug? Is het vanwege m’n schrijfstijl, de combinatie tekst en fotografie – handig, dat zeker – of omdat ik complete oplossingen bied? Feit is dat 25 relaties graag meewerkten aan een review. Need to say more?

25 relaties aan het woord

Waarom keren klanten steeds weer terug? Is het vanwege m’n schrijfstijl, de combinatie tekst en fotografie – handig, dat zeker – of omdat ik complete oplossingen bied? Feit is dat 25 relaties graag meewerkten aan een review. Need to say more?

Review lezen van…


Koninklijke TenCate:

‘Meester in sfeer en beleving’

“Koninklijke TenCate is een multinationale onderneming die textieltechnologie, chemische processen en materiaaltechnologie combineert bij de ontwikkeling en productie van functionele materialen met uiteenlopende eigenschappen. We onderscheiden vier toepassingsgebieden: veiligheid & bescherming, luchtvaart & ruimtevaart, infrastructuur & milieu, en sport & recreatie. TenCate bezit leidende posities in veiligheidsweefsels, composieten voor lucht- en ruimtevaart, antiballistiek, geosynthetics en kunstgras. Onze onderneming is genoteerd aan de NYSE Euronext.

Juiste woorden en toonzetting vinden

Ruud Slagmolen hielp TenCate met een corporate en diverse divisie- en beursbrochures. Tevens het speciale magazine rond het recente WK Hockey. Door aandachtig te luisteren en de boodschap heel doel(groep)gericht in wervende teksten te vertalen, weet hij niet alleen de kern van de zaak te raken, maar deze ook doeltreffend neer te zetten. Ruud is een meester in het creëren van sfeer en beleving over het onderwerp in kwestie. Dankzij zijn jarenlange ervaring met consumentencommunicatie, weet hij feilloos de juiste woorden, toonzetting en uitdrukkingen te vinden. Woordspelingen, pakkende beschrijvingen en heldere zinsconstructies houden zijn teksten luchtig en toegankelijk.

Verrassend eindresultaat

Ruud biedt opdrachtgevers een totaaloplossing in tekstverzorging. Dankzij z’n creativiteit en inlevingsvermogen is het eindresultaat verrassend en boeiend. Er zijn maar weinig tekstschrijvers die kunnen wat hij kan, en dan ook nog snel en foutloos. De samenwerking met Ruud is een zegen. Zijn luisterend vermogen creëert bovendien een context van rust en overzicht. Dat geeft een klant niet alleen vertrouwen, het werkt vooral heel prettig.”

Jaap de Carpentier Wolf,
Hoofd corporate communicatie Koninklijke TenCate

IVN:

‘Eigentijds jaarverslag met wow-effect’

“In je eigen tuin, op het schoolplein, in de buurt, onderweg… Overal laat IVN je de natuur beleven. Binnen vier thema’s brengen wij voor iedereen – jong en oud – die natuur dichterbij. Zo richt het thema Kind & Natuur zich op jonge kinderen en hun ouders. Met de campagne Grijs, groen & gelukkig brengen we de natuur zelfs tot in zorginstellingen. En bij Gastheer van het Landschap richten we ons op recreatieve ondernemers die de weetjes van de natuur om hen heen graag overbrengen op hun gasten.

Gevarieerd bladritme

Onze doelgroep is dus groot en divers; van natuurliefhebbers en leden tot partners en sponsoren. Het aantal campagnes en activiteiten is nog veel omvangrijker. Een groot aantal voorbeelden komt terecht in het IVN Jaarverslag dat wij nu voor de tweede keer digitaal uitbrachten. Als duurzame organisatie is online de way to go. Beter dan print. Bovendien is online eigentijdser. De diverse technische templates, die Ruud Slagmolen en Len Blonk aanbieden, maken het verslag afwisselend en zorgen voor een gevarieerd bladritme. Dat vergroot de leesbaarheid weer. Dit jaar werd de look & feel zeer geslaagd aangepast aan onze vernieuwde website. Vooral bij het openen van de cover leverde dat bij veel gebruikers het beoogde wow-effect op.

Spontaan positieve reacties

We krijgen spontaan positieve reacties. Collega’s en vrijwilligers ervaren de online uitgave als een fraai overzicht van de activiteiten in het afgelopen jaar. Het geeft ze een trots gevoel. De samenwerking met Ruud en Len is prettig. Ze zijn geen uitvoerders, maar echte comakers. Wij leveren zelf de content aan, zij maken die vervolgens geschikt voor de diverse templates, adviseren welk template het beste bij welk onderwerp past, en realiseren uiteindelijk toch weer een unieke uitstraling. Dat is ook de reden waarom we voor de tweede keer bij hen aanklopten. En nu? Op naar een volgende uitgave met wellicht nieuwe functionaliteiten die opnieuw dat wow-effect teweegbrengen.”

Rogier Jacobse,
Medewerker Marketingcommunicatie IVN

OnderwijsAdvies:

‘Snelle congreskrant oogst veel waardering, zelfs vanuit Nieuw-Zeeland’

“OnderwijsAdvies is een innovatieve organisatie die zich richt op klanten in het onderwijs, de opvoeding en de zorg. Ruim driehonderd medewerkers zetten zich vakkundig en met passie in om samen met de opdrachtgevers te werken aan de optimale ontwikkeling van ieder kind. Wij leveren producten en diensten die zich in de praktijk hebben bewezen. Onder meer de visie en aanpak rond Visible Learning.

240 miljoen leerlingen

De Nieuw-Zeelandse wetenschapper en bijzonder hoogleraar John Hattie deed meer dan duizend meta-analyses van 50 duizend onderwijsonderzoeken. En daarbij verzamelde hij gegevens van ruim 240 miljoen leerlingen wereldwijd. Zijn onderzoek is het meest uitgebreide, op bewijs gerichte, onderzoek naar wat het beste werkt om leerprestaties te verbeteren.

Mooi cadeautje

Samen met de Bazalt Groep organiseerde OnderwijsAdvies het congres ‘Visible learning’. We haalden samen John Hattie naar Nederland om zijn bevindingen hier toe te lichten. We kozen er tevens voor om achteraf een digitale congreskrant naar de bezoekers te sturen. Met REVIEW kregen zij niet alleen een goede terugblik – met veel foto’s – te zien, maar konden wij ook nog eens extra informatie aanbieden, al dan niet voorzien van links naar diverse websites. Ook de projectleider kwam hierin aan het woord én John Hattie. Met de fraaie vormgeving was het een mooi cadeautje na afloop van het congres. Het leverde veel positieve reacties op.

Snel rondsturen

Dankzij het feit dat Ruud Slagmolen en Len Blonk al veel voor het congres realiseerden – van interviews tot korte gesprekken met voorbeeldscholen – konden wij het blad al heel snel na afloop rondsturen. Bovendien werd ons daarmee veel werk uit handen genomen. Ook dat is zeer prettig, want zo’n congres kost je sowieso al veel tijd en inspanning.

Complimenten uit Nieuw-Zeeland

Bezoekers waardeerden de hoge kwaliteit van ons congres. De fraaie online congreskrant droeg ook flink aan die waardering bij. Zelfs vanuit Nieuw-Zeeland kregen wij later complimenten over deze uitgave. Hattie bezoekt veel landen, maar hij ziet zelden zo’n fraaie uitgave achteraf.”

Petra Minderhout,
Stafadviseur Marketing en Communicatie OnderwijsAdvies

Maasstad Ziekenhuis:

‘Waardevolle combinatie: tekst én fotografie’

“Het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis biedt een breed pakket aan medische zorg met vrijwel elk basisspecialisme. Als topklinisch ziekenhuis bieden we ook  bijzondere functies voor complexe zorg en zijn we een opleidingsziekenhuis. Jaarlijks ontvangen de poliklinieken maar liefst een half miljoen patiënten. Het ziekenhuis beschikt over zeshonderd bedden.

Hightech apparatuur

Voor de behandeling van patiënten met complexe aandoeningen werkt het ziekenhuis met hightech apparatuur. Bovendien is er een van de drie brandwondencentra in Nederland gevestigd. Daarnaast heeft Maasstad Ziekenhuis

een belangrijke functie op het gebied van spoedeisende hulp in de regio en beschikt het onder meer over een level 3 Intensive care (hoogste niveau), een dialysecentrum en een vaatcentrum. Ook is het ziekenhuis gespecialiseerd in oncologische robotchirurgie en interventiecardiologie.

Teksten én professionele foto’s

Om de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren, werkt de zorginstelling vanuit de kernwaarden betrouwbaar, deskundig, verbindend, ambitieus en gastgericht. In een intern boekje lichtten we die kernwaarden toe. En dat op een persoonlijke manier, waarbij de medewerkers centraal staan. Zowel in tekst als in beeld is dat goed gelukt. De planning van het boekje was krap. Bovendien was er een extra uitdaging om medewerkers – die het toch al druk hebben – te interviewen en te fotograferen. Dat Ruud lekker leesbare teksten én professionele foto’s verzorgt, was in dit geval een waardevolle combinatie. Het scheelde enorm veel tijd en geregel.

Kritisch meedenken

Naast deze unieke combinatie levert het werken met Ruud ons nog meer op. Afspraak is afspraak. Ruud houdt zich aan deadlines en neemt niet klakkeloos een opdracht aan, maar denkt kritisch en creatief mee om samen de uitgave nog beter te maken. Dat was ook het geval bij de redactie van ons jaarverslag. Vanuit alle hoeken van ons ziekenhuis komen tekstuele bijdragen binnen. Ruud weet die teksten leesbaar te maken en tot de essentie terug te brengen. Ook met dit eindresultaat zijn wij zeer tevreden.

Creatieve sparring partner

Kortom; het voelt heerlijk om samen te werken met een vakkundig tekstschrijver én fotograaf die ook snel kan schakelen, flexibel en betrouwbaar is en bovendien een creatieve sparring partner is.”

Carla van Zuijlen,
Manager Strategie Maasstad Ziekenhuis

Royal IHC:

‘Meedenken over invulling en gewenst resultaat’

“Koninklijke IHC richt zich op de voortdurende ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten voor de gespecialiseerde maritieme sector. Met haar decennialange ervaring is IHC wereldmarktleider als leverancier van efficiënte schepen en equipment voor bagger- en mijnbouwactiviteiten. De onderneming wordt tevens erkend als een betrouwbare leverancier van custom built schepen en materieel voor de offshore markt. Tot de brede klantenkring van de onderneming behoren baggerbedrijven, olie- en gasconcerns, offshore contractors en overheden. IHC heeft op verschillende locaties wereldwijd meer dan 3.000 werknemers.

Op onderhoudende wijze schrijven

Ruud Slagmolen is voor Royal IHC betrokken bij de redactie van het personeelsblad Kompas dat we vier maal per jaar uitbrengen. Hij interviewt werknemers op alle niveaus, fotografeert hen en schrijft op onderhoudende wijze artikelen voor verschillende rubrieken in Kompas. Daarnaast schrijft Ruud voor het jaarlijkse Sociaal Jaarverslag van IHC.

Altijd goed uit de verf

Voor beide uitgaven denkt Ruud vooraf mee over de invulling en het beoogde resultaat van de artikelen. Wat willen we precies vertellen en hoe brengen we het over? Daar gaat het om en dat komt uiteindelijk altijd goed uit de verf door zijn wijze van interviewen, creativiteit en prettige schrijfstijl.”

Margriet Melles,
(destijds) adviseur interne communicatie IHC, nu directeur ZorgMies Nederland

TUI Nederland:

‘Fraai minimagazine aan herkenbaar TUI keycord’

“TUIfly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. Het ultramoderne vliegtuig is lichter, stiller, zuiniger, sneller en comfortabeler. In het voorjaar van 2015 verwelkomde TUIfly, onderdeel van reisorganisatie TUI Nederland, het derde toestel. Om belangrijke relaties kennis te laten maken met het revolutionaire toestel organiseerde TUI een dagtrip naar Praag. We stuurden onze gasten echter niet met lege handen die stad in.

Mini fotocursus toevoegen

Alle driehonderd deelnemers ontvingen vouchers waarmee zij op diverse adressen korting of een leuk extraatje kregen. Daarnaast het minimagazine ‘TUIfly Dreamliner Praag Experience’ met informatie over het dagprogramma, de nieuwe Dreamliner en uiteraard bezienswaardigheden van Praag. Voor dit magazine schakelden we Ruud Slagmolen in. Hij dacht met ons mee over het concept en voegde een minifotocursus toe. Ruud verzorgde de beknopte, lekker leesbare teksten, regelde de visuals, tipte de lezers hoe je zulke prachtfoto’s ter plekke kunt maken, schakelde Len Blonk in voor de fraaie lay-out en voerde het bladmanagement.

Leuke vondst

Magazine en vouchers kwamen aan een TUI keycord te hangen, zodat alle gasten de uitgaven voortdurend bij de hand hadden. Een leuke vondst, want door al die blauwe keycords zag je in het centrum van Praag meteen wie bij de VIP’s van die dag hoorden. Net als wij waren de relaties enthousiast over de uitgave. De samenwerking met Ruud verliep vlot en prettig, net zoals bij eerdere projecten. We kijken uit naar een volgend evenement waar wij graag weer een beroep op hem doen.”

Petra Kok,
Voorheen Manager Reisbureau Sales, nu Manager Communicatie TUI Nederland

Fiets Actief:

‘Fraaie fotografie, belevingsvolle verhalen’

“Met meer dan honderd uiteenlopende A-merken, zoals Donald Duck, Delicious, Libelle, Margriet en Autoweek, is Sanoma Media in bereik het grootste mediabedrijf in Nederland. In het portfolio is FietsActief hét tijdschrift voor alle recreatieve fietsers in ons land en een beetje in België. Het magazine biedt telkens vier unieke fietsroutekaarten met bijbehorende reportages. Daarnaast onder meer reisverhalen, toeristische tips, natuurweetjes en fiets- en producttesten.

Mooie en sfeervolle reisreportage

Voor vrijwel elk nummer levert Ruud een routereportage: tekst, beeld en de productie van de fietsroute. Daarnaast sturen wij hem ook met een gerust hart op pad voor een mooie en sfeervolle reisreportage. Telkens weer weet hij met fraaie fotografie en een belevingsvol verhaal terug te komen.

Proactief meedenken

Zijn kracht is het totaalpakket; naast tekst levert hij ook het beeld. Dat scheelt ons werk; we hoeven dan geen andere professionals meer te briefen. Bovendien denkt hij proactief mee, is hij altijd goed bereikbaar, en is hij nooit te beroerd om nog aanvullende tekst te maken. Waren er maar meer zoals Ruud, dan hadden wij het heel gemakkelijk op de redactie.”

Marte Schaap,
(destijds) coördinerend eindredacteur FietsActief Sanoma Media, nu redactiecoördinator Paardenbladen

Holland International Reisbureau:

‘Voor dezelfde kosten vaker een online blad uitbrengen’

“De franchiseformule Holland International Reisbureau is onderdeel van TUI Nederland, de grootste reisorganisatie van ons land. Binnen deze formule zijn circa veertig reisbureaus actief in de verkoop van reizen. Met het gedrukte magazine Werelds! boeien en binden zij hun klanten. Dat doen ze nu ook geruime tijd met de online variant.

Digitale Werelds!

De digitale Werelds! biedt diverse voordelen. Tegen dezelfde kosten als een papieren versie kun je een online blad vaker uitbrengen. Daarmee creëer je meer contactmomenten met je klanten en kun je ze vaker op reisgebied inspireren. Door het interactieve karakter en de links naar de boekbare websites van de reisbureaus verhoog je het webbezoek en, ook niet onbelangrijk, kan de klant de reis direct online boeken.

Hoger bereik realiseren

Met een online blad kun je ook eenvoudiger een hoger bereik realiseren. Lezers delen via social media het blad gemakkelijk met hun vrienden en familieleden. Al met al kun je sneller schakelen, vaker verschijnen, meer inspelen op de actualiteit en indien nodig op het allerlaatste moment ook nog content wijzigen.

Meer verhalen en grotere foto’s

Deze eigentijdse manier van communiceren bevalt ons uitstekend. De digitale Werelds! is een mooi, interactief en professioneel visitekaartje voor onze reisbureaus waarin je meer verhalen en grotere foto’s kwijt kunt dan in de doorsnee nieuwsbrief. Meer en vaker beleving dus; en dat is waar het in deze business vooral om draait.”

Ytje den Otter,
(destijds) Account Manager Franchise Holland International Reisbureau, nu Hoofd Reisbureaus Arke bij TUI Nederland

BEREIK!:

‘Professioneel, onderscheidend en aansprekend’

“Wij ervaren al enkele jaren dat je kerstwensen en public relations goed kunt combineren. Op onze online eindejaarswens kregen wij al diverse positieve reacties. Ontvangers vinden het leuk dat ze naast het gebruikelijke ‘Fijne kerst en gelukkig Nieuwjaar’ ook kunnen lezen welke resultaten BEREIK! heeft gerealiseerd. BEREIK! is de samenwerkingsorganisatie voor bereikbaarheidsvraagstukken in de regio’s Haaglanden en Rotterdam.

Digitale kerstwens

Het leuke van deze opzet is dat deze onderscheidende digitale kerstwens direct een totaaloverzicht geeft van alle hoogtepunten in het afgelopen jaar. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp, dan klik je eenvoudigweg door. Het geheel is professioneel en ziet er aansprekend uit. Bovendien functioneert het prima.

Snelle service

De samenwerking met Ruud Slagmolen en Len Blonk is prettig. Wij vinden het fijn om partners te hebben die teksten redigeren, meelezen, meedenken en op die manier suggesties aandragen ter verbetering. Bovendien is de service snel; na het aanleveren van de basistekst was de kerstwens binnen een paar dagen gereed. En voor vragen zijn Ruud en Len altijd bereikbaar; dat waarderden wij zeer.”

Monique Knoop,
Communicatieadviseur BEREIK!

Fontys Hogeschool Journalistiek:

‘Enthousiast de kneepjes van het vak bijbrengen

“De hbo-opleiding journalistiek aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg biedt naast de major een minor bedrijfsjournalistiek. Daarmee krijgen studenten meer kansen op de arbeidsmarkt. De minor, met veel aandacht voor tekst, adviesvaardigheden en presentatie, is ontwikkeld met professionals uit de prakrijk.

Slimme praktijktips

Vanwege het belang van de minor halen we die praktijk graag naar binnen. Zo belichtte bladengoeroe Rob van Vuure zijn visie op het vak. Ook Ruud Slagmolen verzorgt regelmatig gastcolleges. Onder meer over het maken van aansprekende koppen, intro’s en streamers. Of bijvoorbeeld over de aanpak van langere, meer zakelijke tekstproducties. Ook levert hij slimme praktijktips voor de productie van bedrijfsbladen en relatiemagazines.

Duidelijke meerwaarde

Het feit dat Ruud schrijft, fotografeert, gevoel heeft voor vormgeving en producties volledig verzorgt is een duidelijke meerwaarde bij de begeleiding van onze studenten. Ook zij moeten zelf een blad maken. Ze ervaren de persoonlijke feedback dan ook als uiterst waardevol. Hoe zorg je voor variatie in het blad? Op welke manieren kun je een tekst presenteren? En hoe houd je de verwende (langer) lezer vast? Het produceren van een magazine is topsport bedrijven. Ruud is flexibel, snel inzetbaar en brengt als ‘coach’ met veel enthousiasme onze studenten de kneepjes van het vak bij.”

Ellen van der Peet,
Docent Fontys Hogeschool voor Journalistiek

Bol.com:

‘Aan de slag bij bol.com dankzij inspiratievolle teksten’

“Bol.com groeit continu. We willen, nu en straks, de beste winkel van Nederland en België zijn. Daarom zoeken we voortdurend professionals die samen met ons willen bouwen aan ons merk en onze winkel. De compleet vernieuwde carrièresite http://banen.bol.com is een belangrijk middel voor de werving van nieuwe medewerkers. Voor deze belangrijke site slaagde Ruud erin om kort en bondig diverse doelgroepen aan te spreken. Van starter tot professional, al velen lieten zich inspireren om te solliciteren naar een functie bij bol.com. Met dank aan zijn teksten en wervende citaten van onze medewerkers (én de goede usabilty en look & feel van de site).

Veelzijdig en snel

Elke organisatie heeft haar eigen schrijfstijl. Die stijl weet Ruud zich snel eigen te maken. Dat concludeerde ik eerder al, toen ik voor Libéma Vakantie- en Attractieparken werkte. En datzelfde constateerde ik nu weer. Ruud schrijft net zo gemakkelijk een inspirerende tekst over een nieuw leeuwenverblijf in een dierenpark als een tekst over de werksfeer bij bol.com. Zijn veelzijdigheid, snelheid en mate van inleving zorgen ervoor dat het resultaat goed aansluit bij de verwachtingen. Dat, en de goede terugkoppeling over de voortgang van processen maakt het plezierig werken met elkaar. Ruud neemt werk echt uit handen.”

Maurice Nieuwland,
(destijds) PR Manager bij bol.com, nu Senior PR/Communicatie Adviseur & Woordvoerder bij Jumbo Supermarkten

Delft Marketing:

‘Zijn kracht ligt in het meedenken’

“De Stichting Delft Marketing richt zich op de marketing en promotie van Delft in binnen- en buitenland. Op basis van vier belangrijke kernwaarden – Delfts blauw, Oranje, Vermeer en Innovatie & Techniek – werkt Delft Marketing samen met de ondernemers in de stad en de gemeente om meer mensen naar Delft te trekken. Bezoekers ontvangen het jaarlijks gratis ‘Toeristisch Magazine’ met daarin onder meer de belangrijkste bezienswaardigheden, tips om leuke dingen te doen en adressen die wij aanraden voor lekker eten en drinken.

Frisse invulling

Ruud Slagmolen helpt ons met redactie en fotografie, belangrijk ook bij de vele kleine advertorials van de deelnemende ondernemers. Daarnaast adviseerde hij bij de recente upgrading van het bladconcept, zorgt hij jaarlijks weer voor een frisse invulling van het blad en neemt hij de productie verder uit handen. Zijn teksten zijn lekker luchtig en passen precies bij de doelgroep. Ze nodigen bezoekers zeker uit Delft te gaan ontdekken.

Snel schakelen, op tijd leveren

De kracht van Ruud ligt ook in het meedenken. Niet alleen vanuit onze organisatie, maar ook vanuit de toerist en de deelnemende ondernemer. Als een betrouwbare partner weet hij de weg naar die ondernemer te vinden om zelf aan zijn content te komen. De samenwerking bevalt ons prima. Ruud schakelt snel, levert op tijd, komt zijn motto ‘afspraak is afspraak’ na, en kijkt weer tijdig vooruit om een volgende editie weer net zo succesvol te maken als de voorgaande.”

Brigitte van de Berghe,
(destijds) medewerker communicatie Delft Marketing, nu secretaresse tweelingonderzoek Samen Uniek, Universiteit Leiden

Interhome:

Sterk in ambiance

Interhome biedt ruim 46.000 unieke vakantiewoningen in 27 landen, binnen en buiten Europa. Van een smaakvol chalet in de bergen tot een royale villa aan de zonovergoten kusten. Vrijwel alle huizen zijn privé-eigendom en op een authentieke wijze ingericht. Dat maakt het mogelijk te leven zoals de lokale bevolking dat doet. In de natuur, in de stad of aan het strand.

Mooie stijl van schrijven

“Voor vier advertorials in de Belgische editie van het populaire vrouwenblad Libelle schakelden wij Ruud Slagmolen in. Hij heeft een mooie stijl van schrijven en is zeer sterk in het scheppen van ambiance in de tekst. Iets wat essentieel is bij ons bijzondere product. Met de uitgaven realiseerden wij op die manier een sterke brandbuilding bij onze belangrijkste doelgroep en een uiterst positieve associatie met het merk.”

Thijs van Oss,
Regional Director Northern Europe, Interhome

Lindblom/Gemeente Den Haag:

‘We bereiken nu veel meer werkgevers en belangstellenden’

“Met meer dan 150 nationaliteiten is Den Haag een diverse stad geworden. Ruim een derde van de inwoners is niet-westers migrant. Deze diversiteit zie je ook terug op de arbeidsmarkt. Voor werkgevers zijn die veranderingen zichtbaar in hun klantenbestand en op de werkvloer. Met de campagne Den Haag Inclusief stimuleren we deze werkgevers om zich actief in te zetten voor een inclusief personeelsbeleid. Iedereen in de stad verdient immers een gelijke kans op de arbeidsmarkt.

Bewuste of onbewuste uitsluiting

Lindblom is een adviesbureau voor communicatie, public relations en public affairs in het hart van Den Haag en met gevoel voor maatschappelijke issues. Voor het Platform Den Haag Inclusief werkt ons bureau aan het voorkomen van bewuste of onbewuste uitsluiting. Daarvoor ontwikkelen we postercampagnes, maakten we een boekje en organiseren we regelmatig, events, acties en netwerkbijeenkomsten.

Welkome aanvulling

Het digitale magazine ‘INCL.’ is een welkome aanvulling op deze communicatiemix. We bereiken een veel grotere groep en we kunnen met de online uitgave meer tonen wat er zoal binnen het project gebeurt. Bij een presentatie beperk je je vaak tot één onderdeel van het hele verhaal. De reacties op het blad zijn positief. De Gemeente Den Haag heeft een zeer breed adressenbestand. Na de verzending kwamen nauwelijks uitschrijvingen.

Teksten in één keer raak

Ook de samenwerking met Ruud Slagmolen en Len Blonk is bijzondere prettig. Ruud en ik zijn oud-collega’s en het voelt vertrouwd om weer met elkaar samen te werken. Zijn teksten lopen lekker en waren in één keer raak. Het format is professioneel, de productie verliep vlot en wij zijn ook zeer blij met hun flexibele instelling. Ook als je op het laatst het magazine goed bij je ontvangers wilt krijgen, zijn Ruud en Len geduldig en behulpzaam.”

Diana Kleinjans,
Partner Lindblom PR/PA

Effting Reizen:

‘We bereiken nu een veel grotere doelgroep’

“Wat zestig jaar geleden nog een klein familiebedrijf was, is nu een grote reisonderneming die van alle markten thuis is. Met 25 reisspecialisten bieden we zo’n 450 jaar reiservaring aan. Naast pakketreizen stelt Effting Reizen dan ook zeer goed maatwerk samen. Daarvoor kunnen klanten ook bij ons callcenter terecht. Die behandelt aanvragen via chat, mail, web en telefoon. Daarnaast verzorgen we zakenreizen, groeps- en incentive reizen, en reizen voor stellen die in het buitenland willen trouwen.

Speelse artikelen

Ook met de online Werelds! inspireren we elk kwartaal onze klanten. De onderwerpen zijn informatief, de bestemmingen gevarieerd en de artikelen speels. Als we over de Cubaanse mix praten, schotelen we de lezers ook het recept voor hoe zij een mojito cocktail kunnen maken.

Onmisbare aanvulling

Elk zichzelf respecterend reisbureau moet eigenlijk zo’n digitaal relatieblad hebben. In deze tijd is dat een onmisbare aanvulling op bijvoorbeeld een gedrukt magazine. Zo bedien je allerhande doelgroepen, van jong tot oud. Wil je veel mensen bereiken, dan moet je een papieren versie eigenlijk huis aan huis bezorgen. Maar dat is financieel niet meer te doen.

Telkens weer verrassend

Met een online uitgave kun je een veel grotere doelgroep bereiken. Wij sturen het nu naar zesduizend klanten. En we zien dat veel mensen het blad via social media weer met anderen delen. De samenwerking met de makers verloopt prima. Ruud Slagmolen en Len Blonk weten elke keer weer met een verrassend nummer te komen die volop interactie biedt om de aandacht van de lezer langer vast te houden.”

Loes Vervaart,
Manager Effting Reizen

De Verkeersonderneming:

‘Unieke mix van kerstgroet en mini-jaarverslag’

“De Verkeersonderneming is een organisatie die in de Rotterdamse regio aan een betere bereikbaarheid werkt, en daarmee aan minder files. Omdat goede bereikbaarheid voor vrijwel iedereen belangrijk is, kennen we veel doelgroepen: van automobilisten, werkgevers, logistieke bedrijven in de regio tot politiek en omliggende gemeentes als Spijkenisse en Krimpen aan den IJssel. Daarnaast Rijkswaterstaat, Port of Rotterdam, gemeente Rotterdam en Stadsregio Rotterdam.

Anders heel gedoe

Het is een heel gedoe om al die partijen en betrokkenen aan het einde van elk jaar een gedrukte kerstwens te sturen. Willen we bovendien laten zien welke resultaten het afgelopen jaar zijn bereikt, dan zouden we een epistel van minstens twee A4-tjes moeten bijsluiten. Het online format van Ruud Slagmolen en Len Blonk is een uitstekende, eigentijdse en belevingsvolle oplossing. Naast de kerstwens kunnen we veel nieuws kwijt. Elke ontvanger klikt op het item dat hem of haar aanspreekt en leest verder.

Werkende online mix

Dat deze online mix van wens en mini-jaarverslag werkt, blijkt uit de vele positieve reacties die wij ontvingen. Veel ontvangers bekeken verschillende onderwerpen en vonden het leuk én nuttig om zo’n interactieve kerstgroet te ontvangen. De samenwerking met de makers ervaren we als zeer positief. We werken graag met partners die flexibel zijn, snel schakelen en ook nog eens met ons meedenken voor het beste resultaat.”

Monique Monster,
Communicatieadviseur De Verkeersonderneming

Woningcorporatie Havensteder:

‘Niet praten, maar doen!’

“Woningcorporatie Havensteder komt voort uit een fusie van PWS Rotterdam en Com·wonen. De naam is veranderd, maar onze visie niet. We bieden nog steeds  goede en betaalbare huisvesting aan mensen met een laag inkomen of een kwetsbare positie. Samen investeren we nog actiever in veilige straten en leefbare wijken. Met 50.000 verhuurbare objecten is Havensteder een robuuste partij in de stadsregio Rotterdam. Nog steeds is de corporatie die betrokken speler die bouwt aan de vitaliteit en veerkracht van de stad en zijn bewoners.

Vlot leesbare uitgave

Om die reden willen we ook starters de kans bieden de woningmarkt te betreden. De speciale Starters Renteregeling maakt het mogelijk met voordeel een woning te kopen. Ruud Slagmolen hielp ons, zoals ook bij eerdere producten van onze organisatie, met een toegankelijk geschreven brochure en website. Hij vertaalde het ingewikkelde financiële product naar een vlot leesbare uitgave.

No-nonsense mentaliteit

Na de briefing en de aangeleverde basisinformatie ging hij proactief aan de slag, trok aan de bel als hij tegenstrijdigheden constateerde, ging zelf achter nieuwe informatie aan en deed suggesties voor een mogelijke oplossing. Meedenken en feedback geven vanuit zijn vakgebied dus. Mede daarom ervaar ik de samenwerking als prettig en professioneel. En vooral die no-nonsense mentaliteit, daar houden wij als Rotterdammers van. Niet praten, maar doen!”

Bianca Bakvis,
Senior Adviseur Marketing & Communicatie Havensteder

GI Travel:

‘Tot het uiterste gaan’

“GI Travel is dé specialist en marktleider voor onder meer verrassende incentive- en opmerkelijke groepsreizen naar het buitenland in de Nederlandse markt. Beleving is daarbij onlosmakelijk aan het product verbonden. Uiteraard naast kwaliteit en creativiteit. Neem de incentive. Wie uitmuntende prestaties levert en beloond wordt met een uitzonderlijke reis, verwacht buitengewone elementen. Onze organisatie verrast deelnemers keer op keer. Het relatiemagazine INVENTIVE toont zoal waartoe GI Travel in staat is.

Ultiem en stijlvol relatiemagazine

De hulp van Ruud Slagmolen – redactie, fotografie, beeldredactie, sturing vormgeving en productiebegeleiding – leidt telkens weer tot een ultiem en stijlvol relatiemagazine dat in mijn ogen meer effect heeft dan een vluchtige, digitale nieuwsbrief. INVENTIVE wordt bewaard. Sterker nog, het komt meer dan eens voor dat luchtvaartmaatschappijen en hotelketens ons na de publicatie vragen of zij niet in de volgende editie kunnen komen.

Perfectionist

De toegevoegde waarde van Ruud is zijn enorme creativiteit, zijn bereidheid tot meedenken en zijn vermogen zich te verplaatsen in de positie van opdrachtgever en klanten. Bovendien is hij een perfectionist. Ik hou van mensen die ‘tot het uiterste gaan’. Die voor kwaliteit gaan en de dingen niet afraffelen. Bekijk INVENTIVE en u begrijpt wat ik bedoel.”

Marijke Vink,
Directeur GI Travel

Libéma Zakelijk:

‘We hebben nu belevingsvolle offertes die scoren’

“Voor concerten en congressen, beurzen en evenementen, zakelijke presentaties en opmerkelijke bedrijfsfeesten biedt Libéma maar liefst 23 bijzondere locaties. We zijn business-to-business dan wel een grote speler, maar niet de enige. De strijd in deze turbulente markt begint daarom met een onderscheidende offerte. Ruud Slagmolen hield ons een spiegel voor en toonde op welke onderdelen we onze offertes konden verbeteren. Onder meer met teksten die de ontvanger soepel door het soms omvangrijke boekwerk leiden. In elk geval met meer beleving en meer creativiteit. Zaken die ook onlosmakelijk bij Libéma horen.

Betere structuur

Ruud herschreef onder meer de teksten, adviseerde een betere structuur, bracht samen met ons de usp’s van onze locaties en die van Libéma aan en zorgde voor referenties van tevreden klanten. Het resultaat? Tal van losse, maar vooral kwalitatieve elementen die we met min of meer een paar klikken tot een bijna volledige offerte kunnen samenvoegen. Belangrijk, omdat we jaarlijks zeker vijfhonderd offertes uitbrengen.

Offertes die inspireren

Het restant is maatwerk. Op die manier ontstaan nu offertes die prospects inspireren en hen een goed beeld geven van de kwaliteit en creativiteit van onze accommodaties. Door Ruud realiseerden we ons om meer op de stoel van de ontvanger te gaan zitten. Mede dankzij zijn inlevingsvermogen, flexibiliteit en zijn snelheid van werken als tekstschrijver heeft dit proces ons veel minder tijd gekost.”

Steven Zegelaar,
(destijds) Manager Sales Libéma, nu Manager Marketing & Sales bij Heuvelman Sound & Vision B.V.

Rondom Wonen:

‘Direct in de gaten’

“De zelfstandige woningcorporatie Rondom Wonen is actief in Pijnacker en Delfgauw. In de nieuwe wijk Keijzershof bouwen wij ‘Weidevogelhof’, het multifunctionele centrum voor wonen, zorg en welzijn. Naast honderd zorgplaatsen krijgt het centrum tweehonderd woningen voor levensgenieters van 65 jaar en ouder. Maar wat te kiezen? Er zijn 58 verschillende woningtypen, verdeeld over zes wooncomplexen. Ook in grootte, en daardoor in huurcategorie, verschillen de aan te bieden woningen.

Samenwerkingsverband

Door de complexiteit van het project riepen wij hulp in van buitenaf. Via BDO Interim Wonen & Vastgoed kozen wij voor een samenwerking met Ruud Slagmolen en Berend Berlijn. Vooral dit samenwerkingsverband gaf voor ons de doorslag. Heb je te maken met een zelfstandige en die valt, om welke reden dan ook, tijdens het proces uit, dan ben je als organisatie heel kwetsbaar.

Direct in de gaten

Ruud en Berend hadden vanaf het eerste moment direct in de gaten waar het om ging. Tijdens het eerste gesprek lieten zij meteen een ruwe opzet zien hoe wij de woningen aan de diverse doelgroepen konden aanbieden. Om de informatiestroom overzichtelijk te houden, werden vijf brochures gerealiseerd. Een algemene brochure die een indruk geeft van de nieuwe wijk en het multifunctionele centrum, een zorgbrochure met specifieke informatie over de eventueel te leveren zorg en drie brochures over de diverse type woningen. Elke huurcategorie kreeg haar eigen brochure (basishuur, middenhuur en vrije sector) met een eenvoudige kiesstructuur. Naast de schriftelijke uitingen kwam er ook een heldere en toegankelijke digitale variant: weidevogelhof.nl.”

Angelique van der Marel,
Communicatieadviseur Rondom Wonen

Libéma:

‘Snel schakelen’

“Libéma ontvangt jaarlijks ruim vijf miljoen gasten. De organisatie bestaat uit drie divisies; attractieparken, vakantieparken en beurzen & evenementen. Het bedrijf biedt een schat aan mogelijkheden voor het hele gezin, maar ook voor de zakelijke markt. Bekende merken die tot het concern behoren, zijn Safaripark Beekse Bergen, Brabanthallen ’s-Hertogenbosch en IJsselhallen Zwolle.

Tientallen producties

De samenwerking met Ruud resulteerde in tientallen producties; van teksten op diereninformatieborden in Safaripark Beekse Bergen en brochures voor vakantieparken tot redactionele bijdragen aan de Afrikrant die in een groot deel van Brabant huis-aan-huis wordt verspreid.

Innovatieve ideeën

Ruud Slagmolen is niet ‘slechts’ uitvoerend, maar denkt ook proactief mee over de vorm en inhoud van onze boodschap. Mede dankzij zijn innovatieve ideeën en goed gekozen invalshoeken is Libémagazine uitgegroeid van een personeelsblad tot een volwaardig en gewaardeerd personeelsmagazine, zowel qua inhoud als look & feel.

Ruud komt met goede voorstellen, bewaakt deadlines en schrijft net zo makkelijk een verhaal over de dierverzorgers in Dierenrijk als over het organiseren van een vakbeurs.

Meer dan alleen handig

Zijn toegevoegde waarde is vooral creativiteit. En de combinatie redactie en fotografie! Het kunnen leveren van goede teksten en dito beelden is meer dan ‘alleen handig’, het levert een prima combinatie op in vooral de personeelsuitgave Libémagazine. Onze samenwerking ervaar ik als zeer prettig. Ruud kent alle ins en outs van onze bedrijven waardoor een korte briefing vaak voldoende is. Snel schakelen dus, daar houden wij bij Libéma van.”

Sarah Gisbers-Achterberg,
(destijds) Coördinator Promotie & PR bij Libéma, nu medewerker PR en Communicatie bij Elzendaalcollege

Goo Media:

‘Afspraken nakomen’

“Het internationale mediabedrijf Goo Media richt zich op de zakelijke markt en biedt  beslissers op directie- en managementniveau informatie via het reguliere opiniemagazine Insights. Centraal in de eigentijdse uitgaven staan ontwikkelingen en praktijkervaringen in diverse branches. De lezer krijgt de informatie die hij nodig heeft om op de hoogte te blijven in zijn vakgebied.

Teksten lezen prettig

Voor onze magazines op het gebied van bouw- en projectontwikkeling, energie, scheepsbouw, farmacie en kantoorinrichting realiseerde Ruud Slagmolen op een afwisselende wijze de redactie. Dat doet hij naar volle tevredenheid, ook voor de geïnterviewden. De teksten lezen prettig en zijn voor een breed publiek toegankelijk, ook voor lezers buiten het vakgebied.

Afspraken nakomen

Ruud is zeer sterk in het nakomen van afspraken en werken binnen de deadlines. We hoeven hem nooit te bellen. Sterker nog, hij geeft ons regelmatig zelf door wat de stand van zaken is. Naast redactie levert hij ook mooie fotografie van geïnterviewde personen. Ook dat is een belangrijke toegevoegde waarde. Kortom; ik hoop nog lang met Ruud te kunnen samenwerken. Eigenlijk moet iedereen hem inhuren.”

Renate Claassens,
destijds Traffic manager Goo Media

KPC Groep:

‘Het bereik is hoog en de leesduur heel aanzienlijk’

“KPC Groep is een onderwijsadviesbureau dat duurzame verbeteringen wil realiseren op het gebied van leren en opleiden. We opereren landelijk en werken voor een breed scala aan opdrachtgevers, van schoolbesturen tot samenwerkingsverbanden en ministeries. We ondersteunen onder meer scholen die vernieuwende wegen in het primair onderwijs willen inslaan. Met IMPACT! tonen we dat wij in dat traject een serieuze partner zijn en dat we thuis zijn in dit onderwerp. Hoe? Door praktijkvoorbeelden te brengen en interviews aan te bieden met leerkrachten, ouders en leidinggevenden die al ervaring hebben in vernieuwend primair onderwijs. Uiteraard altijd in het belang van het kind.

Onderscheidend vermogen tonen

Met IMPACT! tonen wij meteen ons onderscheidend vermogen. We worden graag geïdentificeerd als partner van scholen die nieuwe wegen willen inslaan. Dit online blad helpt bij het opbouwen van die reputatie. En het werkt. We krijgen op veel manieren reacties. Onder meer via tweets en andere uitingen op social media. Het levert ons bovendien waardevolle contacten op met bestaande relaties en potentiële klanten. Veel ontvangers vinden het een zinvol initiatief. Voor hen is de uitgave van deze tijd, snel, gebruiksvriendelijk, compact en to-the-point. Een vernieuwende manier van communiceren die past in onze online-strategie. Ook de statistieken tonen dat succes. Het bereik is hoog en de leesduur heel aanzienlijk.

Afspraak is afspraak

Ook onze ervaring met de makers van het blad is prima. Ruud Slagmolen en Len Blonk bieden het blad als bestaand format aan. Een mooie kapstok waar wij graag gebruik van maakten. Bij ons gingen daardoor veel laden open: hé, dit is wat wij zoeken. Daarnaast is de prijs-/kwaliteitverhouding erg scherp. En in de samenwerking waarderen wij het meedenken en het snel schakelen. Afspraak is afspraak en als we tijdens de productie een extra drempel moesten nemen, kwamen Ruud en Len altijd snel met een goede oplossing. Al met al is het een mooie coproductie geworden met diverse links naar onze vernieuwde website kpcgroep.nl. Daardoor heeft ook het bezoek aan onze vernieuwde corporate site een impuls gekregen.”

Arie van Erp,
Stafmedewerker marketingcommunicatie KPC Groep

TUI Nederland:

‘Creatieve teksten met verrassende bezoektips’

“Zonder beleving geen business. Dat geldt zeker voor reisbranche. Voordat onze klanten op reis gaan of een vakantie boeken, brengen wij ze alvast in de juiste vakantiestemming. Dat doen we met belevingsvolle filmpjes, maar ook zeker met inspirerende schriftelijke uitingen. Aan aanbod overigens geen gebrek. Met 1,3 miljoen vakanties en een jaarlijkse omzet van meer dan een miljard euro is TUI Nederland de absolute marktleider in Nederland. Daarnaast heeft TUI Nederland een eigen airline, en tweehonderd eigen reisbureaus.

Belevingsvol programmaboekje

Voor de medewerkers van deze en de externe reisbureaus organiseren we regelmatig een speciale City Dagtrip met TUIfly. Bijvoorbeeld naar Wenen, Londen of Berlijn. En ook hier weer: voorpret! Met onder meer een belevingsvol programmaboekje. We kennen Ruud Slagmolen al lang, en weten dat wij de redactie voor uitgaven als deze met een gerust hart bij hem kunnen neerleggen. Hij komt met vlotte, creatieve teksten en weet, dankzij z’n ervaring op reisgebied, telkens met verrassende bezoektips te komen. De slogan van TUI Nederland is: more than a smile. Maar dat geldt ook zeker voor de snelle en soepele samenwerking met Ruud.”

Jantine Beil,
Medewerker Sales TUI Nederland

Werkorganisatie Duivenvoorde:

‘Inspirerende workshops rond tekstschrijven en fotografie’

“Al enige tijd trekken Voorschoten en Wassenaar als één ambtelijke organisatie met elkaar op. Onder de naam ‘Werkorganisatie Duivenvoorde’ werken alle ambtenaren voor beide gemeenten samen. Dat levert een organisatie op die sterker en beter is, en die bovendien kosten en uitgaven bespaart. Het werd de hoogste tijd voor een nieuw, professioneel communicatiemiddel in de vorm van een personeelsblad. Dat blad moet de samenwerking van alle ambtenaren uitademen.

Hulp gebruiken

Maar onze ambtenaren zijn geen ervaren tekstschrijvers of beroepsfotografen. Op dat vlak kon de nieuwe redactieraad dus wel wat hulp gebruiken. In twee workshops leverde Ruud Slagmolen ons praktische tips voor het maken van een aansprekende tekst, een opvallende foto en een inspirerend blad. Dertien ambtenaren schoven aan, van wie er drie eindredacteur zijn, zeven tekstschrijver en drie fotograaf. Naast tips toonde Ruud ons ook hoe anderen hun bladen aanpakken en hoe je op een andere manier portretfoto’s kunt maken. Voorbeelden en tips waar we veel van hebben opgestoken.

Leuke start

Niet alleen spreekt Ruud, als tekstschrijver én fotograaf, uit eigen ervaring, hij wist de stof ook op een goede en interactieve manier over te brengen. Na afloop van de beide workshops kregen wij van diverse deelnemers spontaan een e-mail waarin zij ons bedankten voor het regelen van deze leuke en inspirerende trainingen. Het was voor ons allemaal een leuke start en een goede basis om zelf tot een professioneel personeelsblad te komen.”

Hanny de Jong,
Medewerker communicatie, Afdeling Personeel, Organisatie en Informatie