Deel deze pagina

Scoren met Google?

Dit werkt!

Leestijd: 3 minuten

Hoog scoren met Google? Het denken in onderwerpen wordt belangrijker dan het verwerken van zoekwoorden in je tekst. Ga voor Killer Content: stem de inhoud van je tekst zo goed mogelijk af op wat de gebruikers zoeken. En wees gul met langere teksten, want ook die waardeert Google beter dan korte varianten.

‘SEO-schrijvers gezocht! De zoekwoorden krijg je aangeleverd.’ Regelmatig komen oproepen als deze voorbij. Met andere woorden: schrijf webteksten, prop ze tjokvol met één of meer zoekwoorden en je scoort vanzelf hoog in de ranking van Google. Maar dat is net zoiets als een cake bakken en die vol stouwen met noten, rozijnen, krenten, vruchten, chocolade en ander vulsel. Tien tegen één dat het baksel je zwaar op de maag valt. Dat geldt ook voor die volgestouwde webteksten. Hoog in de ranking ja, maar geen bezoeker die de teksten begrijpt, laat staan dat er conversie is.

Scoren met betekenisvolle teksten

Ook Google gruwelt inmiddels van zulke volgestouwde webteksten. Ze doorziet de truc en zorgt ervoor dat onleesbare teksten juist slecht scoren. Hoe dat komt? De zoekmachine wordt met de dag slimmer. Ze leest niet alleen teksten, maar ze begrijpt ze ook steeds beter. Dankzij Semantic Search legt Google sneller verbanden tussen woorden. Ze herkent makkelijker goedlopende zinnen en plaatst betekenisvolle teksten – tadáam – hoog in de zoekresultaten. Teksten dus waar je als lezer werkelijk iets aan hebt. Teksten die écht antwoord geven op wat je zoekt.

Wat moet je nu doen om hoog in de ranking te scoren? 6 tips!

1. Richt je op één onderwerp

Je kunt nog steeds zoekwoorden gebruiken, maar je hoeft ze niet meer krampachtig in je tekst te verwerken. Het gaat nu vooral om het onderwerp.

2. Realiseer Killer Content

Eerder gold al: Content is King! Google gaat nu nog verder: Killer Content wordt King! De teksten moeten betekenis hebben en je stemt ze nóg beter af op wat je doelgroep zoekt. Daarbij geldt:

  1. spreek de lezer direct aan;
  2. gebruik de taal van je doelgroep;
  3. hanteer een lekker leesbare schrijfstijl;
  4. kies een originele invalshoek;
  5. zorg voor een unieke tekst.

3. Maak teksten leesbaar

Schrijf op een natuurlijke manier, waarbij je de zoekwoorden prettig leesbaar in je tekst verwerkt. Gebruik voor het zoekwoord ook synoniemen. Google herkent bovendien woorden met een kleine semantische afstand: woorden die gerelateerd zijn aan je belangrijkste zoekwoord. Schrijf je over vakanties, gebruik dan ook woorden als vertrek, koffer, zon, strand, vliegen en genieten.

4. Zorg voor heldere opbouw en structuur

Wil je goed scoren, dan kom je met je tekst meteen to-the-point. Bezoekers willen direct weten of ze op jouw website vinden wat ze zoeken. Plaats daarom het belangrijkste bovenaan. Eigenlijk zoals de oprolmethode van een persbericht. Bouw je tekst vervolgens logisch op. En gebruik korte alinea’s met prikkelende tussenkopjes en andere ankerpunten, zoals opsommingen.

5. Wees gul met woorden

De tijd van korte teksten lijkt voorbij. Teksten met werkelijke inhoud zijn sowieso al wat langer. En Google houdt van content, eh pardon: Killer Content! Langere teksten scoren daarom beter in de ranglijst dan korte.

6. Stimuleer conversie

Met SEO-teksten wil je altijd conversie realiseren. Bezoekers moeten immers klanten worden. Probeer ze daarom altijd te overtuigen. Stimuleer ze aan het einde van de tekst om meer informatie op te vragen of om een online inschrijfformulier in te vullen.

Kortom… houd bij het schrijven van webteksten de lezer voor ogen, gebruik de nieuwe kennis van goede vindbaarheid. Geen overdosis zoekwoorden meer, maar teksten met werkelijke inhoud. Schrijven voor machine wordt communiceren voor mens!

PS. Deze tekst heeft 595 woorden.

Hulp nodig bij goede webteksten? Bel of mail Ruud Slagmolen

Check ook: maak je eigen online blad succesvol