Doe het zelf… als een professional!

Hoe maak je een professionele foto? En hoe een kanjer van een magazine? Soms wil je communicatiemiddelen zelf realiseren. Maar waar begin je? Met praktische trainingen help ik je om tot professionele uitgaven te komen. Naar een Beregoed Blad of een Tekst die Top is.

Doe het zelf… als een professional!

Hoe maak je een professionele foto? En hoe een kanjer van een magazine? Soms wil je communicatiemiddelen zelf realiseren. Maar waar begin je? Met praktische trainingen help ik je om tot professionele uitgaven te komen. Naar een Beregoed Blad of een Tekst die Top is.


Mijn Tekst is Top

Wat maakt een tekst effectief? Is het de aansprekende kop, de lekker leesbare bodytekst of het samenspel van redactie en fotografie? En hoe goed weet je met die mix de boodschap over te brengen? Een tekst maken doe je immers niet zomaar, je wilt er ook iets mee bereiken. Hoe je dat doet, leer je tijdens de praktische workshop ‘Mijn Tekst is Top’.

Veel taaltips en schrijfadviezen

Samen bekijken de deelnemers (maximaal 10) tekstuitingen. Waarom springt de ene uiting in het oog en valt de andere nauwelijks op? Daarna gaan de cursisten echt aan de slag. Ze schrijven korte teksten, maken opvallende koppen en intro’s, beoordelen structuur en leren hoe je drempels voor lezers verlaagt. Uiteraard krijgen zij ter ondersteuning een flink pakket aan taaltips en schrijfadviezen mee.

Invulling training

De training is kort (en daarmee financieel aantrekkelijk): 2,5 tot 3 uur. Inventariseer vooraf tegen welke knelpunten de deelnemers aanlopen. Die behandelen we dan tijdens de training. In de workshop besteed ik verder aandacht aan de basis van een goede, aansprekende tekst. Ik geef onervaren schrijvers houvast bij het produceren van een tekst. Naast structuur, consistentie en tips voor een bondige tekst vertel ik ook hoe je een writers block voorkomt en verhelpt. En uiteraard gaan de deelnemers zelf aan de slag met enkele korte (her)schrijfopdrachten.

Lees de review van een deelnemer

Bel of mail Ruud Slagmolen voor meer informatie

Beregoed in Bladen maken

In tien stappen naar een bijzonder magazine. Wie zelf een blad wil maken, wordt geconfronteerd met heel wat zaken die de revue passeren. Wat is het doel? Wat moet het effect zijn? Voor wie maak je het blad? Welke interesses hebben de ontvangers? En welk niveau hebben zij?

Zelf je eerste uitgave maken

Ook budget, redactieformule, plank, taken en verantwoordelijkheden van de redactie, concept, vorm en visuele uiting komen aan de orde. Vervolgens gaan de deelnemers aan de slag met het concreet invullen en produceren van hun eerste uitgave. Zo vertalen ze theorie meteen in de praktijk. Uiteraard staat de workshop bol van praktische tips op het gebied van taal, tekst, fotografie en vormgeving.

 

Lees de review van een deelnemer

Bel of mail Ruud Slagmolen voor meer informatie

Scorende Offertes

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken! Professionals in Sales weten dat als geen ander. Tijdens het verkoopgesprek tonen ze persoonlijke belangstelling. Ze nemen de toekomstige klant als vertrekpunt en luisteren meer dan dat ze aan het woord zijn. Ze stellen ook de juiste vragen op het juiste moment, en ze zorgen ervoor dat het acquisitiegesprek in een prettige sfeer verloopt. Maar… waarom doen ze dat dan niet in hun offertes? Daarmee laten ze immers belangrijke kansen liggen!

De beste offerte is een goed gesprek

Een scorende offerte heeft dezelfde kenmerken als een goed acquisitiegesprek. Ook de offerte dient de prospect al een flinke dosis vitamine R (relatie) toe. Maar die zorgt bovenal voor een perfecte eerste indruk. Met lekker leesbare teksten, met gewone-mensen-taal, met een heldere structuur en met hier en daar de nodige beleving om het enthousiasme aan te wakkeren. En de offerte toont ook waarom de klant nu juist bij deze aanbieder moet zijn. Bij jou dus!

Slimme tips en trucs

Tijdens deze effectieve workshop neem ik, samen met de deelnemers, bestaande offertes onder de loep. Samen bekijk je waar verbetering wenselijk is. Inhoudelijk, op het gebied van structuur en presentatie, en op tekstniveau. Uiteraard komt ook de aanbiedingsbrief aan de orde. ‘Naar aanleiding van ons plezierige gesprek van hedenochtend stuur ik u volgens afspraak onze offerte.’ Nee, die zin is straks verleden tijd. Je krijgt praktische tips en slimme trucs om origineler en vooral onderscheidend uit de hoek te komen. De schrijftips zijn bovendien handig voor je volgende commerciële teksten. Kortom; wil je van een prospect een klant maken? Begin dan met een onderscheidende offerte.

Nog even dit!

Geen enkel bedrijf is hetzelfde. De workshop is dan ook maatwerk en gaat vooral in op de knelpunten die je ervaart. Wil je een training in groepsverband? Dat kan. Eén op één? Ook mogelijk.

Lees de review van een deelnemer

Bel of mail Ruud Slagmolen voor meer informatie

Kanjer in Kieken

Medewerkers van bedrijven en organisaties die zelf hun personeelsblad of een andere interne uitgave maken, verzorgen ook meestal zelf de fotografie. Maar ja, die blijft steken op het niveau van ‘goedbedoelde kiek’. De praktische workshop ‘Kanjer in Kieken’ helpt hen in twee sessies het zo belangrijke visuele aandeel te verbeteren.

Tips en trucs

Aan de orde komen onder meer de werking van de spiegelreflexcamera: gebruik van lezen, sluitertijden, diafragma’s, scherptediepte en correctie van lichtzweem. Daarnaast krijgen de deelnemers tips en trucs voor het beter fotograferen van personen en voor hen veelvoorkomende situaties. Waar letten ze op? Achtergrond, lichtval, combinatie flitslicht met bestaand kunstlicht, gebruik van statief enzovoorts. Kortom, een stoomcursus die snel zichtbare resultaten oplevert. Een workshop die kanjers in kieken maakt.

Lees de review van een deelnemer

Bel of mail Ruud Slagmolen voor meer informatie

Een Kei in Copywriting

Wat maakt een advertentie effectief? Is het de aansprekende kop, de humoristische bodytekst of wellicht het samenspel van redactie en fotografie? Die vraag krijgen deelnemers voorgelegd tijdens de praktische workshop ‘Een Kei in Copywriting’. Samen bekijken zij effectieve advertenties en advertorials. Waarom springt de ene uiting in het oog en valt de andere nauwelijks op? Daarna gaan de cursisten zelf aan de slag en schrijven zij een advertentietekst of een DM-brief aan de hand van een case die inspeelt op hun vakgebied. Uiteraard krijgen zij een flink pakket aan taaltips en schrijfadviezen mee.

Bel of mail Ruud Slagmolen voor meer informatie